MUT’AH
Mut’ah bermaksud pemberian
saguhati daripada pihak suami kepada pihak isteri jika perceraian yang berlaku
adalah tanpa sebab yang munasabah mengikut Hukum Syarak.
Dalil Pensyariatan.
Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Tidaklah kamu bersalah (dan
tidaklah kamu menanggung bayaran mas kawin) jika kamu menceraikan isteri-isteri
kamu sebelum kamu sentuh (bercampur) dengan mereka atau (sebelum) kamu
menetapkan mas kawin untuk mereka. Walaupun demikian, hendaklah kamu memberi
Mut’ah (pemberian saguhati) kepada mereka (yang diceraikan itu) iaitu suami
yang senang (hendaklah memberi saguhati itu) menurut kemampuannya, dan suami
yang susah pula menurut ukuran kemampuannya sebagai pemberian saguhati menurut
yang patut, lagi menjadi satu kewajipan atas orang-orang (yang mahu) berbuat
demikian.” (Surah
al-Baqarah, 2 : 236)
Tujuan Mut’ah :
1. Meringankan
bebab yang ditanggung oleh bekas isteri akibat diceraikan oleh suaminya.
2. Pihak
isteri dapat memulakan kehidupan baru secara sendirian.
3. Isteri
dapat mengharungi masa depan dengan lebih tabah dan sabar.
4. Bagi
meringankan atau menghilangkan kesedihan akibat diceraikan oleh suami.
5. Sebagai
penghargaan bekas suami kepada bekas isteri terhadap sumbangan yang telah
diberikan sepanjang hidup berumahtangga.
Berapa kadar Mut’ah?
Tidak terdapat ukuran minimum
atau maksimum dalam mensabitkan tuntutan Mut’ah. Kadar tersebut akan ditentukan
oleh Mahkamah atau sekiranya terdapat persetujuan antara kedua-dua pihak
tentang suatu kadar atau amaun, maka keputusan akan direkodkan. Kadar Mut’ah
adalah mengikut kemampuan pihak suami selaras deang firman Allah SWT dalam
surah al-Baqarah.
Enakmen Keluarga Islam Selangor.
Seksyen 58 : “Selain daripada
haknya untuk memohon nafkah, seseorang perempuan yang telah diceraikan tanpa
sebab yang patut oleh suaminya boleh memohon mut’ah atau pemberian saguhati
kepada Mahkamah, dan Mahkamah boleh, selepas mendengar pihak-pihak itu dan
apabila berpuas hati bahawa perempuan itu telah diceraikan tanpa sebab yang
patut, memerintahkan suami membayar sejumlah wang yang wajar dan patut mengikut
Hukum Syarak”.
0 comments:
Post a Comment